coat gerb

Луганська
        обласна державна
        адміністрація

Обласна
          військово-цивільна
          адміністрація

Офіційний сайт

Безкоштовна гаряча лінія COVID-19:

Особистий кабінет
Новини
9 липня 2021 р. - 08:32

Важливо! Головні аспекти земельної реформи

Земельна реформа крім відкриття ринку принесла чимало інших нововведень та змін. Більшість із них стосується децентралізації, дерегуляції та діджиталізації землеустрою.

Відтепер власність на переважну більшість земель держави за межами населених пунктів перейшла до громад. Тобто усі доходи від користування земельними ділянками на території громад надходитимуть до місцевих бюджетів.

У землевласників з'явилася можливість продавати власні ділянки. Крім того, вони зможуть брати кредити під заставу земельної ділянки.

При цьому до 2024 року купити земельні ділянки можуть виключно громадяни України. Із 2024 року юридичні особи вийдуть на ринок, але для всіх учасників діятиме обмеження — до 10 тис. га «в одні руки». Іноземці зможуть купувати землі, тільки якщо за це проголосують українці на народному референдумі.

Слід зазначити, що орендарі земельних ділянок мають переважне право на їх купівлю. Продаж сільськогосподарських земель державної та комунальної  власності заборонений. Проведення земельних торгів переходить в електронний формат, завдяки чому вдається впровадити прозорі правила та забезпечити укладення договорів на найкращих для власника земельної ділянки умовах. Більшість процедур, пов’язаних із реалізацією прав на земельні ділянки, можна здійснити онлайн. До того ж список послуг, які можна отримати через інтернет, розширюється мало не кожен день.

Завдяки земельній реформі громади позбавляються залежності від дотацій з держбюджету. До 1 липня 2021 року, за різними підрахунками, добробут та розвиток громад на 60-80 % залежав саме від того, скільки коштів виділить держава.

Відтепер громади отримують надходження, зокрема, від оподаткування земель усіх категорій та форм власності, кошти від оренди державних та комунальних земель тощо. Експерти прогнозують, що завдяки ефективному управлінню земельними ресурсами, надходження до бюджетів громад можуть становити до 12 млрд гривень.

Найбільше переваг відчують власники земельних ділянок. Відтепер у них з'являється додатковий капітал.

По-перше, експерти передбачають зростання розміру орендної плати. В умовах конкуренції, фермери будуть пропонувати вищу орендну плату, щоб і надалі обробляти ділянку, де розбудований їх бізнес.

По-друге, землевласники зможуть об'єднувати свої ділянки із суміжними, у такий спосіб перетворюючи свої володіння на ще більш привабливий об'єкт для бізнесу.

По-третє, у землевласників буде можливість взяти кредит під заставу земельної ділянки.

Нарешті, землевласники зможуть продати свої ділянки. За підрахунками, 1 га сільгоспземлі коштуватиме кілька тисяч доларів. Вартість залежить від розташування ділянки, її близькості до інфраструктури, властивостей та якостей ґрунту тощо.

Чимало переваг отримають і фермери. У першу чергу, це механізм реалізації переважного права на придбання ділянки, яку вони орендують - раніше переважне право залишалося порожньою декларацією. Якщо орендодавець вирішить після відкриття ринку продати ділянку, він спочатку зобов'язаний запропонувати таку можливість орендарю. В обхід орендаря жодна угода не відбудеться.

При цьому, щоб у разі потреби придбати ділянку державної власності, фермерам, які користуються такими ділянками на праві постійного користування або праві довічного успадковуваного володіння земельними ділянками чи переоформили ці права на право оренди, надані пільгові умови їх викупу з можливістю розстрочки до 10 років.

Крім того, земельна реформа передбачає створення Фонду часткового гарантування кредитів в сільському господарстві. Відтак кредит зможуть отримати навіть малі фермери, які оброблять землю до 500 га, та які не мають кредитної історії.