З 16 січня відповідно до статті 30 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” обслуговування споживачів, надання інформації про товари та послуги має здійснюватися державною мовою.
Станом на 1 лютого на адресу Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови із 16 січня надійшло 407 скарг і звернень громадян. Найбільша кількість скарг продовжує надходити з Києва та Київської області (210). Із Львівської області – 28, Одеської – 22, Харківської – 15, Вінницької – 7, Дніпропетровської – 6, Запорізької – 5, Полтавської – 5, Луганської – 4.
Більшість скарг і звернень стосуються відсутності української версії сайтів інтернет видань та сайтів інтернет-магазинів (244), про порушення своїх прав у сфері обслуговування заявили 85 громадян. Щодо розміщення зовнішньої реклами недержавною мовою надійшла 41 скарга, щодо порушення мовного законодавства в галузі освіти надійшло – 8, щодо порушення мовного законодавства посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування – 7.
Якщо право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене, потрібно, насамперед, спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою, звернутись до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи.
У разі відмови або не забезпечення надання інформації (послуг) державною мовою, громадяни можуть подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/ Детальніше: https://www.facebook.com/govuamova/posts/287285466400822
У разі виникнення запитань щодо механізмів захисту своїх прав на отримання інформації та послуг державною мовою можна звертатися за номером 044 293 11 79. Телефонна лінія для надання додаткової інформації та консультацій працює у робочі дні з 9:00 до 17:00.