Сватівським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Луганській області (надалі – Сватівське відділення) протягом I кварталу 2021р. було здійснено перевірки використання коштів Фонду, правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування страхових внесків, перевірки достовірності поданих страхувальником відомостей про види економічної діяльності та відповідність установленого класу професійного ризику виробництва загалом по 43 страхувальниках, які перебувають на обліку у Сватівському відділенні, з них: 9 – планових та 34 – позапланових, у зв’язку з реорганізацією та ліквідацією юридичних та фізичних осіб.
Загалом, за результатами проведених перевірок:
сума страхових коштів охоплена контролюючими заходами склала – 3 905 880,03 грн.
сума неприйнятих до зарахування витрат за соціальним страхуванням – 6894,50 грн.;
штрафи за недотримання законодавства про соціальне страхування – 3447,28 грн.
Складено 11 протоколів про адміністративні правопорушення на загальну суму 1 768,00 грн.
В ході перевірок виявлені наступні порушення, допущені страхувальниками під час призначення та виплати допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності:
невірне визначення розрахункового періоду (12 місяців до настання страхового випадку повного місяця) для визначення середньоденної заробітної плати (п. 3-6 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001р. №1266 (далі - Порядок 1266);
невірне визначення кількості днів тимчасової непрацездатності для оплати відповідно до лікарняного (п. 14 Порядку 1266);
невірне визначення суми заробітної плати та/або кількості календарних днів зайнятості для розрахунку середньої заробітної плати (п.3, п. 28 Порядку № 1266 (в редакції постанови КМУ від 26.06.2015р.) – не вірно взято до розрахунку середньоденної заробітної плати кількість відпрацьованих днів чи заробітна плата з розрахункової відомості заробітної плати по підприємству;
допомога по тимчасовій непрацездатності надана по листку непрацездатності, що виданий з порушенням (ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV) - наявні більше трьох закреслень в листку непрацездатності чи листок непрацездатності, який виданий закладом охорони здоров’я та без урахування комісією із соціального страхування підприємства порушень щодо наказу МОЗ України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.11.2004 № 532/274/136¬ос/1406 (зі змінами), далі - Інструкція 532);
невірне визначення розрахункового періоду (п. 25, 26, 27 Порядку №1266 (в редакції постанови КМУ від 26.06.2015) – для розрахунку середньоденної заробітної плати визначено невірний відпрацьований застрахованою особою період до настання страхового випадку;
допомога по догляду за дитиною більше 14 днів (ч. 3 ст. 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV);
оплата допомоги без урахування страхового стажу (ст. 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV) – не вірно визначено страховий стаж застрахованої особи для визначення середньоденної заробітної плати;
допомога після встановлення МСЕК інвалідності (ч. 2 ст. 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV) – в день коли встановлено групу інвалідності застрахованій особі, то цей день не підлягає до оплати;
неправомірна допомога за перші 5 днів (ч. 2 ст. 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV) – не вірно визначено та сплачено 5 днів за рахунок Фонду, які повинні бути сплачені підприємством;
допомога перевищує мінімальну заробітну плату (п. 1 ч. 4 ст. 19 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV) – не здійснено обмеження середньоденною мінімальною заробітною платою у випадках коли застрахована особа відпрацювала менше 6 місяців із розрахункового періоду;
безпідставно завищені витрати (п. 2 ч. 2 ст. 15, ч.1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV – не вірно зроблено розрахунок та безпідставно завищено суму для оплати за рахунок Фонду по днях непрацездатності).
Найбільш поширені порушення допущені при визначенні суми заробітної плати та/або кількості календарних днів зайнятості для розрахунку середньої заробітної плати і оплата допомоги без урахування страхового стажу.
Для зменшення кількості порушень страхувальників, спеціалістами Сватівського відділення здійснюється моніторинг заяв-розрахунків листків непрацездатності.
В разі виникнення питань при нарахуванні допомоги по листкам непрацездатності завжди можливо знайти відповідь в нормативно - правових актах чи звернувшись за консультацією до спеціалістів Сватівського відділення.
Нагадаємо, що слідкувати за станом фінансування матеріального забезпечення застраховані особи можуть у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund або на сторінці фейсбук нашого відділення: https://www.facebook.com/svat.fssu
Сватівське відділення УВД ФССУ у Луганській області